Menu

Cracow day by day

Kraków na zdjęciach. Blog prowadzony w latach 2004-2010. I znów od 2015.

[573bis]

krakoffski

573aSkrzyżowanie ulic Długosza i Krasickiego w grudniu 2008

573bSkrzyżowanie ulic Długosza i Krasickiego w lipcu 2017

Ciąg dalszy Podgórza. Zmiany tu zachodzą powoli, co ma swój oczywisty urok i dzięki czemu wciąż czuć tu klimat starego Podgórza, ale z drugiej strony wiele kamienic, jak ta, dziś już ponad stuletnia, na rogu Długosza i Krasickiego, wymaga szybkiego remontu. Przez ponad osiem ostatnich lat... nikt go nawet nie tknął. Poprawiono za to chodniki i trochę uporządkowano parkowanie. Większą zmianę widać natomiast w tle - w miejscu kwiaciarni/szkółki roślin powstał biurowiec, który może i wypełnił lukę w pierzei ulicy Kalwaryjskiej, ale zupełnie do niej nie pasuje. 

[953]

krakoffski

953Dom na rogu ulic Józefińskiej i Krakusa

Kiedy się dorobię, wygram w lotto, lub odziedziczę jakiś majątek, to przeprowadzę się do Podgórza. Do tego starego i zabytkowego właśnie. Nie, żeby tam było jakoś znacznie drożej niż gdzie indziej, ale zawsze bardzo lubiłem tę część miasta, ale jakiś wkład trzeba jednak mieć. Natomiast ten dom leży właśnie w samym sercu starego Podgórza - zbudowano go w latach 70' XIX wieku.

[952]

krakoffski

952Mural przy ul. Kolberga

Mural powstał w listopadzie 2016 roku jako jedno z wielu wydarzeń artystycznych zorganizowanych w ramach Open Eyes Economy Summit. Autorem jest Olaf Cirut.

[951]

krakoffski

951Wiadukt kolejowy nad ulicą Grzegórzecką/Dietla

I stało się - ulica pod wiaduktem została dziś zamknięta, a on sam idzie do przebudowy. Trochę serce pęka, bo to najstarszy most w Krakowie zbudowany jeszcze za Franciszka Józefa, dokładnie w latach 1861-1863, który oryginalnie łączył dwa brzegi starego koryta Wisły. Przebudowa, głównie poszerzenie, starego wiaduktu to jednak tylko mała część zmian jaką PKP wprowadza obecnie w Krakowie - przede wszystkim znikną nasypy kolejowe skutecznie oddzielające dziś Stare Miasto, w tym też Kazimierz, od Grzegórzek, które zostaną zastąpione wiaduktami, co stworzy nowe przestrzenie do zagospodarowania. Najgłośniej mówi się jednak o parkingach, także tyle byłoby tej wspólnej przestrzeni, ale mimo wszystko byłbym nawet za, ale pod warunkiem, że będą one głównie dla mieszkańców i tym samym zniknie możliwość parkowania na okolicznych chodnikach. Podczas przebudowy linii kolejowej powstaną też dwie stacje - jedna gdzieś tu obok i będzie to stacja Kraków Grzegórzki, a druga na południowym wschodzie, w okolicach osiedla Złocień, co pozwoli rozwinąć Szybką Kolej Aglomeracyjną, której w regionie wciąż tak bardzo brakuje. Inwestycja ma trwać łącznie cztery lata i wraz ze zbudowaną już estakadą nad ulicą Wielicką wprowadzi chyba największe zmiany w mieście od... nie wiem, likwidacji kolei obwodowej może, a to miało miejsce ponad sto lat temu.

Przy okazji przypomnę, że wiadukt pojawił się tu dwa razy, w grudniu 2005 i pół roku później, maju 2006.

[950]

krakoffski

950Plac na Groblach 12

"Ten plac Na Groblach - najbardziej ponury, zapluty plac w Krakowie (...)" mawiał Piotr Skrzynecki, legendarny już twórca kabaretu Piwnica Pod Baranami, który przez wiele lat pomieszkiwał w tej kamienicy pod numerem 2 u swojej przyjaciółki i zarazem współzałożycielki kabaretu, Janiny Garyckiej. Spotkania artystyczne, imprezy i libacje do białego rana sąsiedzi pamiętają pewnie do dziś. Świetny opis tego co tam się wtedy działo oraz kto tam przychodził można znaleźć -> tu. Ale to było na dole, natomiast na górze mieszkał Andrzej Sariusz-Skąpski, prezes Federacji Rodzin Katyńskich, który zginął w katastrofie w Smoleńsku. Jakieś dziesięć lat temu wynajmował mojej koleżance mieszkanie obok, też na samej górze kamienicy, a ja podobno minąłem się z nim na schodach.

Dla formalności - kamienica powstała przed rokiem 1900. Taka informacja stoi w ewidencji zabytków Krakowa i nic więcej nie udało mi się znaleźć.

© Cracow day by day
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci