Menu

Cracow day by day

Kraków na zdjęciach. Blog prowadzony w latach 2004-2010. I znów od 2015.

[1015]

krakoffski

1015Ulica Dobrego Pasterza

Kolejna część miasta, która zmienia się w ekspresowym tempie. Jeszcze nie tak dawno ulica Dobrego Pasterza była dość spokojną i całkiem zieloną aleją, która pozwalała wygodnie dostać się do Parku Wodnego lub Multikina, a dziś jest w centrum zainteresowania i radnych i deweloperów. W pobliżu powstało trochę biurowców i widoczne po prawej bloki, które pewne prędzej bądź później zostaną zasłonięte ekranami akustycznymi, gdyż w miejscu, w którym stoję ma przebiegać linia tramwajowa na Mistrzejowice. O ile w ogóle powstanie, bo jak na razie są z tym same problemy; a to nie ma dotacji, a to nie nie wiadomo, który wariant lepszy, a to deweloper wybudował bloki na trasie... serio. Ot, Kraków.

[1014]

krakoffski

1014Róg ulic Pawiej i Kurniki

Jedna z ostatnich niezabudowanych jeszcze działek przy ulicy Pawiej. Nie szukałem co tu ma stanąć, ale to, że coś stanie jest niemalże pewne. Miejmy jednak nadzieję, że to nie będzie taki koszmarek, jak ten w tle, którego widzimy tylko boczną ścianę. Wcześniej stała tam kamienica, która w końcowym okresie swojej bytności była noclegownią dla bezdomnych, a następie już tylko ruiną, witającą rzesze turystów wychodzących z Galerii Krakowskiej, czyli dworca PKP. Z dwojga złego cokolwiek tu zbudują, to będzie to lepsze od tej reklamowej szmaty.

[429bis]

krakoffski

429aUlica Stella-Sawickiego i osiedle Dywizjonu 303 w sierpniu 2007

429bUlica Stella-Sawickiego i osiedle Dywizjonu 303 w grudniu 2017

To porównanie jest ciekawe ze względu na komentarz jaki pod pierwszym zdjęciem zostawił Tartuffe - 'To chyba za tym osiedlem jest to stare lotnisko w Czyżynach. Przestrzeń...' Tak, wtedy miał rację - za ostatnim blokiem po prawej zaczynał się pas startowy (no, jedna z połówek) i wolnego miejsca było tam wiele. Dziś, co trochę widać poniżej, na miejscu pasa i jego okolic stanęły bloki osiedla Avia wypełniając całą przestrzeń. Ale jeszcze wrócę do tego tematu z trochę lepszej perspektywy.

Natomiast z ciekawostek to może to, że to właśnie budowa tej ulicy na początku lat 80' rozdzieliła stary pas startowy czyżyńskiego lotniska. Do końca XX wieku miała dość specyficzny przebieg i dopiero koło roku 2001 (może trochę później) ją wyprostowano puszczając pod wiaduktem tramwajowym w ciągu Alei Jana Pawła II.

Muszę-zmienić-aparat. Wiem.

[1013]

krakoffski

1013Ulica bez nazwy

Ma jakieś 800 metrów i zaczyna się na skrzyżowaniu z ulicą Lublańską, a kończy przy małym rondzie koło Multikina i niedawno otwartej Serenady. To droga wewnętrzna, jednak chyba jakąś nazwę mieć powinna. Może nawet ma, ale nie znalazłem jej ani na Google, ani na Zumi, ani na Targeo ani nawet na mapach BIP. Wkrótce jednak problem nazwy sam być może się rozwiąże, bo według zapowiedzi właściciela Serenady, cały ten teren ma iść do przebudowy.

[1012]

krakoffski

1012Osiedle Tysiąclecia

Może i to nie prezentuje się zachęcająco, ale i tak wygląda lepiej od wielu placów zabaw budowanych obecnie przez deweloperów. Ja tu widzę pole do popisu dla Pracownia K.

[1011]

krakoffski

1011Złomowisko przy Blokowej

Powrót do złej codzienności, a więc i zdjęcie złe i wszystko to, co na nim również. Przeważnie tutaj żywot kończą krakowskie tramwaje - ten trochę przedwcześnie, ale było mu się spaliło na początku września i pewnie nie było sensu ratować.

Ale tak ogólnie z humorem i nastawieniem jest u mnie ok, nawet bardzo ok. To tylko do zimy, a właściwie do wiążącego się nią zimna oraz śniegu żywię bardzo gorące i niczym nieskalane uczucie nienawiści.

[1010]

krakoffski

1010Pocztówka z Lizbony

Wróciłem tydzień temu, ale nie miałem głowy zająć się zdjęciami. Do tego ta pogoda, ten śnieg... ugh.

[1009]

krakoffski

1009Widok w stronę ulicy Pawiej i Nowego Miasta

Niedawno rozpoczęto prace przy budowie biurowców w tym miejscu. Nie jest to żadną niespodzianką, bo planowano je tu od samego początku, mimo wszystko... nie za dużo ich już?

Uciekam z Krakowa. Wrócę z pocztówką.

[1008]

krakoffski

1008Ulica Tadeusza Kościuszki

Kamienica na zdjęciu ma numer 51 i wybudowano ją tu gdzieś z początkiem XX wieku. Trudno cokolwiek o niej znaleźć poza tym, że jest częścią siedziby Małopolskiej Kolumny Transportu Sanitarnego. Karetki są na miejscu, więc to chyba wciąż aktualne, jednak kamienica nie wygląda najlepiej. Zwróciłem na nią uwagę, gdyż zachował się na niej stary napis reklamowy - niestety, ale ja go nie odszyfruję.

Natomiast tramwaj na linii 1 to przerobiony wiedeński Rotax E6 wyprodukowany w roku 1983. Po przeróbkach MPK nazywamy go EU8N.

[1007]

krakoffski

1007Basen "Krakowianka" przy Eisenberga - to co z niego zostało

Basen "Polfy", bo częściej tak się go nazywało, czynny był do roku 2009, po czym go zamknięto z uwagi na zły stan techniczny - ot, historia, jakich w Krakowie dużo. Kiedyś bywałem tu dość często, a każdy taki wypad "na Polfę" był przeze mnie wyczekiwany - jak już udało się uprosić rodziców. Ostatni raz pływałem tu około roku 2002/2003 nie musząc się już nikogo prosić ;). Od momentu zamknięcia ten rozległy teren znajdujący się tuż przy Rondzie Mogilskim leży odłogiem i jest wątpliwą atrakcją miasta. A to nawet o tym wie, bo przez lata próbowało znaleźć inwestora do budowy ośrodka sportowo-wypoczynkowego. Niestety wszelkie próby były nieudane, więc urzędnicy podjęli decyzję, że to miasto zajmie się tym terenem. A plany są imponujące - basen odkryty i kryty, SPA, wellness, masaże, sauny, boiska do siatkówki, tor do gry w bule, bieżnie, na kręgielni i korcie do squasha kończąc. Teoretycznie mielibyśmy się tym wszystkim cieszyć już w połowie roku 2020 - chcę w to wierzyć, na razie jednak musi wystarczyć mi prywatne lodowisko, które jest już otwarte i znajduje się w tym namiocie po lewej. 

 

© Cracow day by day
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci