Menu

Cracow day by day

Kraków na zdjęciach. Blog prowadzony w latach 2004-2010. I znów od 2015.

XVIII. Nowa Huta

[1000] !

krakoffski

1000Fragment osiedla Kolorowego i Alei Jana Pawła II - zdjęcie nr 1000

Jest i tysiąc. Najpierw blog miał istnieć miesiąc, potem do stu zdjęć, a potem jakoś samo poszło i tak przez trzynaście lat. Dokładnie trzynaście, bo dziś są urodziny bloga. Myślałem nad tym co tu dać z okazji tego podwójnego święta i miałem nawet koncepcję, że Kraków i w ogóle wow - taka fota, ale w końcu wygrał powrót do korzeni i zdjęcie, które równie dobrze mogłoby mieć tytuł [001bis]. Bo mimo wszystko wciąż chcę właśnie tak prowadzić tego fotobloga - on nigdy nie miał być wow, z pięknymi zdjęciami tego królewskiego miasta, które wszyscy dobrze znają. Kraków ma piękny Rynek, cudowne Podgórze, malownicze Planty i klimatyczny Kazimierz, ale to miasto to coś więcej niż te turystyczne rejony. Wiem, że się powtarzam, ale dla mnie to ważne, zwłaszcza, że widzę jak nieturystyczne dzielnice są traktowane tylko jako betonowe sypialnie, gdzie poza blokami absolutnie nic nie ma. A to nie jest prawdą. Do tego dochodzi krzywdzący stereotyp dotyczący Nowej Huty, ale to temat rzeka. Na szczęście to się powoli zmienia za sprawą wielu stron i fanpejdży (to tak się pisze?) na facebooku, które pokazują inną twarz Krakowa i jego dzielnic. Tę, którą ja tu pokazuje od trzynastu lat. I zamierzam to ciągnąć dalej - mniej lub bardziej regularnie - bo Kraków wciąż się zmienia i przekształca. Czasem idzie się zachwycić, czasem napisać pismo do magistratu z pytaniem WTF?, jednak ja wciąż te zmiany chce dokumentować. Jak w tym przypadku - na zdjęciach [001], [453] i [1000]. To zwykłe, codzienne miejsce, a tyle zmian i być może to nie koniec. Zatem jestem, a Kraków ze swoimi osiemnastoma dzielnicami stoi przede mną otwarty. Niestety zbliża się najpodlejszy okres w całym roku, więc tradycyjnie częstotliwość wpisów może spaść. Taki mamy klimat.

[998]

krakoffski

998Tramwaje na Rondzie Kocmyrzowskim

Rondo to jeszcze długo będzie kojarzyć się głównie z niekończącym się remontem, który zajął większość tego roku. Do tego nie wszystko jest jeszcze w 100% gotowe... Niby wiadome, że gruntowne przebudowy/remonty muszą trochę potrwać, ale tutaj doszło do niejednego absurdu z brakiem robotników na obiekcie włącznie. Przez to wszystko to był trudny rok dla mieszkańców pięciu nowohuckich dzielnic, zwłaszcza Mistrzejowic i Bieńczyc, którzy podróżują po Krakowie tramwajem - bo musieli przejeżdżać tędy, gdyż innej drogi, póki co, nie ma.

To rondo jest jeszcze ciekawe z innego względu - otóż w roku 2013 do nazwy dodano mu patrona, ks. Gorzelanego, budowniczego kościoła Arki Pana w Bieńczycach, i teraz rondo ma 'dwie nazwy' - Rondo Kocmyrzowskie im. księdza Adama Gorzelanego. 

Ponadto to już druga tak poważna przebudowa tego ronda w ostatnich latach. Pierwsza miała miejsce w roku 2005 i wtedy zupełnie zmieniła się geometria tego skrzyżowania - z wielkiej agrafki zrobiono mniej więcej okrągłe rondo turbinowe.

Natomiast widoczne na zdjęciu tramwaje to tzw. Wiedeńczyki, czyli SGP E1 sprowadzone do Krakowa z Wiednia w roku 2010. Oba wagony są już dość wiekowe - ten po lewej ma lat 50, a drugi tylko rok mniej.

[994]

krakoffski

994Szkoła Podstawowa nr 103

Przy okazji tematu szkół jeszcze. Ta szkoła to typowa 'tysiąclatka' otwarta w roku 1965. W tym samym czasie budowała się większość osiedla Kolorowego, na którym ta się znajduje, więc zapotrzebowania na szkołę było ogromne. Jak podaje strona www szkoły w pierwszym roku nauczania do szkoły przyjęto 965 uczniów. Mieściło się tu także Gimnazjum nr 48 im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, które zostało zlikwidowane. Jedyne co po nim zostało to patron; dotychczas patronką szkoły podstawowej była Maria Konopicka, dziś jest już Gałczyński.

A na marginesie - tę szkołę skończyła moja siostra ;)

[985]

krakoffski

985Samotny Autosan na pętli Aleja Przyjaźni

Jak donosi strona kmk.krakow.pl pętla autobusowa znajduje się w tym miejscu od początku lat 70'. Musiała powstać po likwidacji tej w Alei Róż, ku czemu powód był prosty - w jej miejscu stanął pomnik Lenina. 

Natomiast autobus na zdjęciu do Autosan M09LE Sancity jeżdżący po Krakowie od roku 2009.

[972]

krakoffski

972Późne popołudnie w Nowej Hucie

Na skrzyżowaniu Alei Róż i ulicy Rydza-Śmigłego. Na wprost jest osiedle Zgody, na prawo osiedle Urocze.

[944]

krakoffski

944Tramwaj 102Na na Krakowskiej Linii Muzealnej

Wagon pochodzi z roku 1970 i służył krakowianom przez następne 31 lat, do grudnia 2001. Wtedy właśnie poczciwe 'stodwójki' ostatecznie zniknęły z krakowskich torowisk. Przyznaję, że ten typ tramwaju jest mi dość bliski. Przede wszystkim dlatego, bo jest po prostu ładny - najzwyczajniej w świecie, a ja lubię ładne rzeczy. Ponadto można go było spotkać na linii 15, a z niej korzystałem najczęściej i co się wtedy przebujałem to moje. No i w końcu - ten konkretny wagon pojawił się na samym początku tego bloga - w październiku 2004 roku pod numerem [003]. 

Niedawno przeszedł gruntowny remont i dziś zadebiutował na linii 0 - muzealnej. Tu widziany na Placu Centralnym w Nowej Hucie.

[934]

krakoffski

934Przejście dla pieszych z Centrum B na Centrum A w Nowej Hucie

Apteka w tle znajduje się w tym miejscu 'od zawsze'.

[927]

krakoffski

927Osiedle Urocze od strony ulicy Rydza-Śmigłego

Osiedle powstało w latach 1955-1958 i jest jednym z klasycznych nowohuckich osiedli. Kiedyś wewnątrz osiedla znajdowała się nawet fontanna, ale od dawna nie działa i dziś jest chyba kwietnikiem. Taki los spotkał zresztą wszystkie pozostałe fontanny na terenie Nowej Huty. Na zdjęciu załapał się także Trabant którejś* z firm wożących turystów po Nowej Hucie. 

*którejś, bo nie wiem czy to wciąż jedna firma, czy też jest ich wiele. Sprawdzałem sobie ofertę jednej - dziś to naprawdę poważny biznes. Chylę czoła i być może skorzystam któregoś dnia, tak z ciekawości. Swoją drogą tu już kiedyś pojawił się taki trabancik -> [260]. 

[920]

krakoffski

920Plac Centralny

Plac Centralny. I kropka. Bez żadnych dodatków. Każda z dzielnic powinna mieć takie miejsce.

Kolejka po lewej jest do lodziarni GoodLood, która otworzyła się w tym miejscu całkiem niedawno. Wcześniej, o ile dobrze pamiętam, zawsze była tam 'Zielona Budka'.

[908]

krakoffski

908Aleja Solidarności

Wytyczono ją w roku 1949 jak budowano kombinat i wtedy nosiła nazwę Przodowników Pracy. W roku 1958 zmieniono nazwę na Lenina, a w 1991 na obecną, tj. Solidarności.

© Cracow day by day
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci