Menu

Cracow day by day

Kraków na zdjęciach. Blog prowadzony w latach 2004-2010. I znów od 2015.

V. Krowodrza

[1096]

krakoffski

1096Królewska - torowisko do Bronowic.

Od kilku dni jest to temat numer jeden w Krakowie - torowisko do Bronowic idzie do gruntownego remontu! Wszyscy wieszczą armagedon, ale aż tak źle nie będzie, a dziesięć miesięcy minie szybko. Przeżyliśmy przebudowę Mogilskiej i Jana Pawła II to przeżyjemy i to, chociaż rzecz jasna nie jest to taka sama sytuacja. 
Dziś na pokazanym wyżej odcinku tramwaje mocno zwalniają i ledwo się przezeń przetaczają, a dalej wcale nie jest lepiej. Remont musi być. Obawiam się jednak, że po przebudowie pojawią się takie idiotyzmy jak nowe światła, np. na skrzyżowaniu z Urzędniczą, przeniesienie przystanków za skrzyżowania, co jest już plagą, oraz likwidacja przejść dla pieszych np. tego w tym miejscu - nie widać go dobrze, ale jest. Zresztą zaproponowany plan przebudowy pobliskiego Placu Inwalidów tylko zwiastuje to ostatnie.

Niemniej najistotniejszą rzeczą jest to, że torowisko w końcu zostanie wyremontowane i to nie tak jak to na Bieńczyckiej, gdzie stare podkłady zamieniono miejscami, podobnie jak tory zresztą i torowisko jak było do remontu, tak jest nadal, a porządnie i na lata. Oby. Może też opamiętają się z tym przenoszeniem przystanków - przecież to nie tylko spowalnia jazdę, ale przede wszystkim jest niebezpieczne.

[1074]

krakoffski

1074Willa przy ulicy Wrocławskiej

Ma numer 20 i stoi w tym miejscu od 110 lat, bowiem datuje się ją na rok 1908. Wtedy jeszcze były to przedmieścia Krakowa, którego charakter tworzyły takie właśnie domy. Tereny dzisiejszej V dzielnicy znalazły się w granicach miasta dopiero rok po wybudowaniu tej willi, w roku 1909, a stało się to w ramach budowy tzw. 'wielkiego Krakowa'.

O samej willi niewiele znalazłem. Ma swoją stronę na Wiki, ale nic tam nie ma, poza tym, że jest to zabytek. Dziś trzyma się świetnie, chociaż niestety pozwala się na jej oszpecanie, cóż, Kraków.

[1072]

krakoffski

1072Przybyszewskiego

Kiedyś pracowałem tuż obok i wtedy okolica wyglądała zupełnie inaczej - ulica na końcu przechodziła gładko w drogę dla rowerów, chodników nie było, bloków również. Było za to dużo krzaków, trochę śmieci, jakieś baraki oraz stadnina koni (do końca nie jestem pewien, czy tam była stadnina, ale konie jak najbardziej były).  Dziś stoją bloczki i będą kolejne, jest chodnik, a okolica wygląda zupełnie inaczej. Czy lepiej? Nie wiem, inaczej, to na pewno.

[1070]

krakoffski

1170Park Krakowski po remoncie

Założony został w roku 1885 i od tego czasu wielokrotnie się zmieniał, a przede wszystkim skurczył. Przez ostatni rok, a chyba nawet dłużej, był zamknięty dla krakowian, gdyż przechodził gruntowną rewitalizację. Ogrodzenie jednak znikło kilka dni temu, a dziś ma nastąpić jego oficjalne otwarcie i oddanie krakowianom. Będzie można nawet zwiedzić niemiecki schron przeciwlotniczy, który znajduje się pod parkiem.

[1037]

krakoffski

1037Tu mieszka prąd

Czyli stara stacja trafo (1 ćw. XX w.) stojąca przy Parku Krakowskim i ulicy Lea. Niestety niewiele o niej można znaleźć, w tym także, czy w ogóle jest jeszcze używana. Na razie jest świetnym celem dla krakowskich obsrajmurów, ale liczę, przy okazji oddania Parku Krakowskiego zostanie odmalowana. Trochę już na to czeka.

[999]

krakoffski

999Skrzyżowanie przy Nowym Kleparzu

Właściwie fragment tego problematycznego skrzyżowania - łącznik pomiędzy Alejami, a ulicami Prądnicką i Wrocławską. Paskudne skrzyżowanie. Kiedyś tamtędy jeździłem samochodem i zawsze dostawałem skrętu szyi. Są plany jego przebudowy, ale to może nie nastąpić szybko - tak zamknięcie tak newralgicznego miejsca w tej chwili spowoduje takie utrudnienia jakich Kraków jeszcze nie widział.

[970]

krakoffski

970Lokomotywa na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej

Ciuchcia AGH to niemiecka lokomotywa serii Ty2 (konkretnie Ty2-559) wyprodukowana w roku 1943 w Elblągu. Po wojnie trafiła do eksploatacji w Polsce i służyła nam do końca lat 70' kiedy odstawiono ją na bocznicę w Chojnicach. Tam czekała ją już tylko rdza oraz ostateczne i fizyczne skreślenie ze stanu. Jakieś 9 lat temu studentom AGHu udało się przekonać właściciela, czyli PKP Cargo, do odstąpienia od kasacji i do przekazania jej do Krakowa. Po doprowadzeniu jej do porządku lokomotywa stanęła na terenie AGH 24. maja 2009 roku. 

[903]

krakoffski

903Ulica Wyspiańskiego i piękna willa pod numerem 14

Zbudowano ją w latach 1908-1910 według projektu Romana Bandurskiego. Architekt ten specjalizował się właśnie w takich willach, głównie na Salwatorze i Dębnikach, ale budynki według jego kreski spotkamy też w innych miejscach Krakowa. Jego dziełem (no, wraz z Emilem Allweilem) jest na przykład kamienica przy Basztowej 10. Ta wielka, pomiędzy Długą i Krowoderską.

Willa ze zdjęcia w roku 1988 została wpisana do rejestru zabytków.

[883]

krakoffski

883Klub Studio się przepotwarza

Obecnie bardzo rzadko bywam w okolicach AGH jak i Krowodrzy w ogóle i nawet nie zauważyłem kiedy Klub Studio, kiedyś 38, zaczął przechodzić metamorfozę. Wspomnień masa, ale na ten barak nie dało się już patrzeć. Jak zresztą na całą okolicę z ulicą Kawiory przede wszystkim. Może po oddaniu nowej inwestycji do użytku i tam zrobią porządek, bo to mimo wszystko niemały wstyd.

[882]

krakoffski

882Kamienica na rogu ulic Królewskiej i Józefitów

Zbudowano ją w połowie lat 20' XX wieku jako jedną z pierwszych przy ulicy Józefitów. Kiedy w roku 2014 od strony ulicy Królewskiej pojawiły się rusztowania miałem nadzieję, że to znak, iż i ta kamienica wkrótce odzyska swój blask i 'wróci' do Krakowa. Niestety, to musiały być tylko prace zabezpieczające. Kamienica od dawna jest na sprzedaż. Nie wiem czy dobre ogłoszenie znalazłem, ale jeśli tak, to cena za nią to 50 milionów PLN.

© Cracow day by day
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci